Švédsko je prvním západním národem oficiálně odmítajícím dogma nízkotučných diet ve prospěch nízkosacharidových diet

Masové kuličky už jsou „Ok“

Švédsko se stalo prvním západním národem který odmítl dogma nízkotučných diet.

Změna nastala po publikování dvouleté studie Švédským Council on Health Technology Assessment (Výbor hodnocení zdravotních technologií). výzkumníci vyhodnotili 16 000 studií publikovaných do 31.5.2013.

Andreas Eenfeldt, švédský doktor publikující ve Skandinávii populární blog DietDoctor.com vyzdvihl některé části studie:

Zdravotní markery se zlepšují na nízkosacharidové dietě:
významný přírůstek HDL cholesterolu („hodný“ cholesterol) bez negativních efektů na LDL cholesterol („špatný“ cholesterol). Toto platí jak pro středně nízkosacharidovou dietu se sacharidy tvořícími 40% energetického příjmu, tak pro přísnější dietu s méně jak 20% sacharidů. Navíc přísnější nízkosacharidová strava povede ke zlepšení hladiny krevní glukózy u jedinců s obezitou či cukrovkou, a k částečně sníženým hodnotám tryglyceridů.

Dr. Eenfeldt také přeložil do angličtiny článek místních švédských novin popisujících výsledky studie:

Máslo, olivový olej, tučná smetana a slanina nejsou nebezpečné potraviny. Právě naopak. Tuk je ta nejlepší věc pro ty kdo chtějí zhubnout. Nejsou tu žádná pojítka mezi vysokým příjmem tuku a kardiovaskulárními onemocněními.

V pondělí, SBU, Švédský Concil on Health Technology Assessment vydal překvapující oznámení. Po dvouleté studii, hodnotící 16 000 studií, zpráva „Nutriční léčba obezity“ staví na hlavu konvenční doporučení pro obézní pacienty a pacienty trpící cukrovkou.
Dlouhou dobu, zdravotnictví varovalo veřejnost před tuky, nasycenými tuky především, a také před kaloriemi. Nízkosacharidová dieta s vysokým obsahem tuků (tzv. Low-Carb High Fat diet = LCHF) byla odmítána jako zdraví nebezpečná, šarlatánská dieta bez vědeckých základů.

Místo toho zdravotní systém doporučoval diabetikům jíst ovoce (=cukr) a nízkotučné produkty se značnými množstvími cukru nebo umělých sladidel.

Tato zpráva převrací stávající koncepty naruby a doporučuje nízkosacharidovou dietu jako nejvýznamnější zbraň proti obezitě.

Výbor expertů se skládal z deseti doktorů, z nichž několik bylo směrem k nízkosacharidové dietě zpočátku skeptických.

Členem výboru byl mj. Prof. Fredrik Nyström, dlouholetý kritik nízkotučných diet a propagátor nasycených tuků ze zdrojů jako je máslo, tučná smetana a slanina. Některé citace Prof. Nyström přeložené do angličtiny doktorem Eenfeldtem:

„Pracoval jsem na tom velmi dlouho. Mám z této studie skvělý pocit, a také z faktu že skepticismus mnoha mých kolegů v průběhu tohoto výzkumu zmizel. Když se všechny aktuální vědecké zdroje dají dohromady, výsledek je neoddiskutovatelný: náš hluboký strach z tuků je absolutně nepodložený. Neztloustnete z tučných jídel stejně jako nedostanete aterosklerózu z vápníku nebo nezezelenáte ze zelené zeleniny.“

Nyström dlouho propagoval snížení příjmu potravin s vysokým obsahem cukrů a škrobů za účelem dosažení ideální hladiny inzulinu, krevních lipidů a dobrého cholesterolu. Což znamená zbavit se cukru, brambor, těstovin, rýže, pšeničné mouky, pečiva a přijetí olivového oleje, ořechů, másla, smetany, tučných ryb a tučného masa.

Když jíte brambory, rovnou můžete jíst sladkosti. Brambory obsahují glukózové řetězce, které se rozkládají v trávicím traktu. Taková strava působí velké zvýšení hladiny glykemie a poté i hormonu inzulinu.“

Je tu mnoho manter které byly propagovány jako pravdivé:

„Kalorie je kalorie, nehledě na to odkud pochází.“

„Všechno je o rovnováze přijatých a vydaných kalorií.“

„Lidé tloustnou protože nemají dostatek pohybu.“

„Snídaně je nejdůležitějším jídlem dne.“

„Samozřejmě že tyto tvrzení nejsou pravdivé. Kvůli těmto nesmyslům se lidé s nadváhou cítí špatně. Jako kdyby to všechno bylo kvůli jejich podřadné povaze. Pro mnoho lidí vyšší příjem tuků znamená vyšší pocit nasycení, který vydrží déle, a tudíž nemusí jíst každých pět minut. Na druhou stranu se nebudete cítit sytí po vypití CocaColy nebo po snědení jogurtu bez tuku, plného cukrů. Cvičení je jistě v mnoha ohledech prospěšné, ale co skutečně ovlivňuje váhu je strava.“

Nízkosacharidové diety nejsou nové. Například ketogenní diety, vyvinuté v John Hopkinsově Nemocnici byly užívány v dvacátých letech 20. století k léčení epilepsie u dětí, které nereagovaly na léky. A jsou využívány dodnes.

S počátkem výživových doporučení vydaných USDA (United States Department of Agriculture) v 70. letech, tuk byl démonizován a skrze zdravotní systém byly doporučeny nízkotučné diety.

V roce 2002 začal psát vědecký publicista Gary Taubes o nebezpečích vysokosacharidové stravy a výhodách tučné stravy. Jeho práce byla publikována v N.Y. Times a v časopisu Time. Název jeho článku byl „Co když je to všechno velká tlustá lež!“ Následně Taubes publikoval dvě knihy, Good calories, Bad calories (Hodné kalorie, Zlé kalorie) a Why we get fat (Proč tloustneme).

Poznámka autora blogu

Chápu že tyto informace budou pro mnohé matoucí, možná až nepřijatelný. V následujících článcích se budu snažit objasnit proč vlastně k tomu všemu došlo a proč najednou obracíme o 180°. Mezitím můžu vřele doporučit Garyho knihu Why we get fat (zatím pokud vím jen v angličtině) nebo knihu Tima Ferrise Four-hour Body (česky Čtyřhodinové tělo, odkaz).

Článek je zkrácený překlad původního zdroje zde:
http://healthimpactnews.com/2013/sweden-becomes-first-western-nation-to-reject-low-fat-diet-dogma-in-favor-of-low-carb-high-fat-nutrition/

Příspěvek byl publikován v rubrice Hubnutí a kontrola váhy se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>